juni 27, 2022

motorhelm

Het is er in alle soorten en maten en kan worden beschouwd als het meest essentiële onderdeel van elke fietsuitrusting die de veiligheid van fietsers garandeert. Er zijn handige helmen die vooral het hoofd van de rijder beschermen, maar die extra voordelen hebben zoals ventilatie, gehoorbescherming en meer.

Er zijn veel typen waarin dit dubbel sportstuur kan worden ingedeeld, maar over het algemeen zijn er vijf basistypen die als volgt kunnen worden ingedeeld:

Integraalhelm:

Dit type helm is volgens het algemene concept het veiligst. Ze bedekken het hele gezicht, het achterste deel bedekt de schedel en het beschermende deel zit over de kin om het te beschermen tegen verwondingen. Dit is zeer effectief als het gaat om het waarborgen van de veiligheid van motorrijders.

Offroad of motorcross:

Motorcross- of offroad-helmen hebben een langwerpig kin- en viziergedeelte, een kinbeugel en een gedeeltelijk open gezicht om de rijder extra bescherming te bieden tijdens het dragen van schittering. Het vizier is handig om te voorkomen dat de zon je verblindt, wat een afleiding en prikkel is wanneer bepaalde rijders uit de sprong stappen.

Open gezicht of 3/4:

Verschillende helmen, open of “3/4”, hebben een achterkant die het achterste deel van de schedel bedekt, maar mist de kinbeugel die wordt aangetroffen in integraalhelmen en is in wezen niet geconstrueerd. van het schild. Veel van deze worden geleverd met vizieren van geselecteerde lengtes die motorrijders kunnen gebruiken om schittering van de zon te verminderen. Open helmen kunnen de achterkant van de helm net zo beschermen als integraalhelmen, maar kunnen niet als effectief worden beschouwd, zelfs niet in gevallen van aanrijding, als het gaat om gezichtsbescherming.

Halve helm:

Halfhelmen, vaak “Shorty” genoemd, hebben in principe een voorstructuur die lijkt op een jethelm, maar met de toevoeging van een gehesen achterkant. Halve helmen hebben de minste dekking en rijders nemen vaak hun toevlucht tot andere alternatieven om de bescherming van de helm tegen de sneeuw te verbeteren. De halfhelm wordt vaak geduwd en valt soms uit het hoofd bij een ongeval.

Hoofddeksels voor niet-motorfietsen:

Dit worden praktisch niet als helmen beschouwd. Deze worden per ongeluk uitgebuit door motorrijders die de illusie wekken dat hij omwille van de wet een helm draagt. Niet geschikt om de schedel of hersenen te beschermen bij een ongeval.