March 24, 2023

Wat zijn de voordelen van een elektrische fiets?

 

“In een systematische energiestroomvergelijking levert een netgeladen batterij die een elektromotor aandrijft mechanische energie ongeveer 10 keer efficiënter dan een mens die een normaal dieet volgt. Over het algemeen minimalisering van de milieu- en persoonlijke financiële kosten zonder de reistijd in de stad te verlengen”
Energiestroomanalyse die persoonlijke mobiliteit in energie, opwarming van de aarde en e-bikes benadrukt

1. Bergbeklimmen

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar dit is een groot voordeel. Een goede elektrische fiets – fast furious scooters maakt heuvels effectief vlak, verhoogt je gemiddelde snelheid en elimineert de ‘kreun’-factor wanneer een helling in zicht komt. Als u zich redelijk inspant, kunt u gemakkelijk een heuvel van 1/10 (10%) op een e-bike beklimmen en kan de maximale helling meer dan 1/7 (14%) of meer zijn. In een heuvelachtig land is het effect wonderbaarlijk.

2. Veiligheid

Denk je niet? Maar de wiskunde is overtuigend. Denk aan een steile, drukke weg met auto’s die met 30 mijl per uur omhoog gaan. Als je eerder een heuvel met 6 mph hebt beklommen, maar dezelfde helling met 12 mph op een e-bike kunt rijden, zal het voertuig 33 procent minder zien en je passeren met 18 mph in plaats van 24 mph. Of ik denk tenminste dat dat klopt.

Wat de cijfers ook zijn, het lijdt geen twijfel dat e-bikes u kunnen helpen gevaar te vermijden. Dezelfde algemene principes zijn van toepassing op kruispunten. Hoe sneller je accelereert, hoe sneller je uit de problemen kunt komen. En aangezien je de heuvels niet op hoeft te rennen, kom je ook niet in de verleiding om met halsbrekende snelheid bergafwaarts te rennen. Nog een handige veiligheidsfunctie.

3. Persoonlijke fitheid

Van een conventionele fiets word je toch gezonder? Het ligt er natuurlijk aan hoeveel je het gebruikt. Uit onderzoek (b) bleek dat 46% van de conventionele fietsen slechts een of twee keer per week wordt gebruikt, en nog eens 30% eens in de twee weken of minder. Uit een recent onderzoek onder eigenaren van e-bikes bleek daarentegen dat een derde minstens één keer per dag fietste en dat 81% minstens één keer per week fietste (c).

Deze cijfers bevestigen onze ervaring dat e-bikes over het algemeen minstens twee keer zo vaak worden gebruikt als conventionele machines.

Gebruikers hebben de neiging om e-bikes beter te gebruiken omdat e-bikes veel leuker zijn op heuvels, bij harde wind en bij het dragen van zware lasten. De motor levert tot de helft van de inspanning, maar regelmatiger gebruik betekent meer beweging voor de berijder.

4. Geen zweet!

Zweten is misschien geen serieus probleem als je voor de lol op pad bent, maar het is belangrijker als je naar je werk fietst. Sommige werkgevers zijn huiverig om fietsers douches en andere voorzieningen te bieden, maar velen zijn hier niet toe bereid. Een elektrische fiets pakt het probleem bij de bron aan. Bij warm weer kun je een normaal schema aanhouden door wat meer belasting door te geven aan de elektromotor. Als het koud is of als u de behoefte voelt om te trainen, vertraag dan of zet de motor uit.

5. Schoon en groen

E-bikes verbruiken energie, maar conventionele fietsen niet (afgezien van de milieukosten van het verbouwen en verwerken van voedsel – zie hieronder). De hoeveelheid verbruikte energie is echter zeer klein in vergelijking met een bromfiets, motor of auto. De enige andere verbruiksartikelen dan brandstof zijn de batterijen, die aan het einde van hun levensduur meestal recyclebaar zijn. Als het gaat om energieverbruik, verbruiken e-bikes doorgaans brandstof met een gemiddelde snelheid van 100 tot 150 watt elektrische energie. Voor een auto is dat ongeveer 15.000 watt (die rijdt natuurlijk veel sneller). In termen van brandstofverbruik halen e-bikes ongeveer 800-2.000 mpg (290-700 liter/km) (d). Geen enkel ander in de handel verkrijgbaar voertuig kan dit soort figuur evenaren.

Als je het moeilijk vindt om dit cijfer toe te passen op je levensstijl, stel je dan een gloeilamp van 100 watt voor die ‘s avonds brandt. Dat is genoeg energie om een elektrische hulpfiets 20 tot 40 mijl te laten rijden…

6. Echt duurzaam

Er wordt veel onzin gedaan over duurzaamheid in transport, maar e-bikes kunnen echt verduurzaamd worden. Elektriciteit inkopen bij ‘groene’ leveranciers of uw elektriciteit opwekken met windmolens op het dak of zonnepanelen (zie Over zonne-energie) resulteert in een nulverbruik van fossiele brandstoffen voor uw voertuig. Dat doen conventionele fietsen toch al? Alleen als je het voedsel dat je consumeert verbrandt. Helaas is de meeste moderne voedselproductie en -distributie brandstofintensief, dus het verbruik van de gemiddelde fietser is niet erg goed.

7. Reis sneller

Theoretisch kan de auto hoge gemiddelde snelheden halen, maar in de praktijk dalen de snelheden vaak tot minder dan 10 mph in de stad. Het probleem is congestie. Motorfietsen kunnen dit probleem tot op zekere hoogte omzeilen, maar zijn nog steeds beperkt tot het wegennet.